29" versus 26"

VELKÁ KOLA, VELKÉ KNOW-HOW

Téměř žádná jiná kategorie kol nezpůsobila takovou senzaci jako nyní "Devětadvacítky" - MTB kola s průměrem kol 29" přinášející řadu výhod. Už nový Big.Nine Carbon Team působivě předvedl, že 29-ky jsou skvělou volbou pro mnoho příležitostí. Hned při svém prvním startu na etapových závodech "Cape Epic" dovezl závodní tým MULTIVAN MERIDA do cíle na 2., 6. a 10. příčce.

PROČ VĚTŠÍ KOLA?

29-palcová horská kola z kolekce modelů Big.Nine přinášejí několik nesporných výhod pro rekreační cyklisty i pro profesionální MTB jezdce! Společnost MERIDA aplikovala všechny své zkušenosti při vývoji modelů s "velkými koly". Nová kola mají rámy ve čtyřech různých úrovních, jsou dvě verze karbonových rámů ("Superlite" a "Pro") a také dvě verze rámů z hliníkových slitin ("Lite" a "TFS"). Nové rámy respektují všechny požadavky kladené na novou koncepci kol a patří mezi světovou špičku.

Koncept kol Big.Nine umožňuje lepší výkonnost ve stoupáních, výbornou ovladatelnost ve sjezdech a pocit efektivity a bezpečí při jízdě, což stejně ocení náročný závodník i rekreační cyklista.

POROVNÁNÍ geometrií 29 PALCŮ vs. 26 PALCŮ

HORSKÁ KOLA S 29-PALCOVÝMI KOLY NABÍZEJÍ VÍCE VÝHOD:

BEZ OHLEDU NA MATERIÁL RÁMU jsou TRAKCE a hladkost JÍZDY výrazně vyšší. O NĚCO VYŠŠÍ HMOTNOST je kompenzována vyšším komfortem.

Je dobré vědět, že určité věci jsou někdy jednoznačné - tak, jak už častokrát diskutované téma porovnávání konvenčních 26-palcových MTB s jejich 29-palcovými ekvivalenty. Dokonce už bylo předpovězeno, že 29" horská kola jednou - údajně díky jejich obecné nadřazenosti - zcela nahradí své 26" předky. Ale tato předpověď je právě tak nesprávná, jak je naopak nezpochybnitelnou pravdou fakt, že "devětadvacítky" poskytují řadu citelných výhod.

Ve srovnání s 26-palcovými koly, již samotná větší kola dávají děvětadvacítkám o něco více trakce a komfortu: větší kontaktní plocha klade gumu pneumatiky na podklad vhodnějším způsobem. Výsledkem je nižší valivý odpor a lepší grip - ať už ve stoupáních nebo ve sjezdech, v zatáčkách i při brzdění. Zároveň větší průměr pneumatiky s větším objemem vzduchu znamená lepší tlumení a tedy vyšší komfort. 29" kola mají také pozitivní efekt při přejezdu přes překážky (např. kořeny stromů) nebo při průjezdu drsnějším terénem: větší kola najíždějí na překážku v menším nájezdovém úhlu a tím je zpomalování mírnější. Je tedy třeba méně energie k překonání nárazu překážky - tato fyzická charakteristika se pro jezdce jednoduše projeví jako měkčí přejezd překážky. Kromě toho vyplývá srovnatelně vyšší komfort devětadvacítek i z relativně delší sedlové trubky a spodní zadní stavby, které jsou nezbytné pro zajištění potřebného místa pro velká kola.

Jízdní stabilita devětadvacítek je také srovnatelně vyšší: delší rozvor poskytuje větší hladkost jízdy, která je rozeznatelná zejména ve sjezdových pasážích. Ale i relativní poloha středového složení hraje důležitou roli. Při stejné výšce středového složení (měřeno od podkladu) je středové složení devětadvacítky položeno pod pomyslnou osou nábojů níž než je tomu u 26-palcových kolech. To přináší značné výhody při jízdě nahoru nebo dolů kopcem: ve strmých stoupáních se přední kolo začne zvedat podstatně později. Během strmých a technických sjezdů nastává pocit "přepadení" přes řídítka také citelně později.

Na druhou stranu je třeba říci, že 29-palcová kola nutně znamenají i při top výbavě minimálně 600 gramový nárůst hmotnosti oproti stejně vybaveným 26" verzím. Při střední a nižší úrovni výbavy tento hmotnostní handicap šplhá na 800 až 1 000 gramů. Je to dáno faktickým nárůstem objemu použitého materiálu oproti 26-palcové koncepci.